Fem tips för ett oslagbart 2021

Fem tips för ett oslagbart 2021

Nyår är ett bra naturligt tillfälle att se tillbaka och utvärdera hur ditt senaste år i livet varit och ägna en tanke åt hur du vill att det ska bli kommande året. Nyårslöfte är kanske ett uttjatat koncept och lite urholkat just för att det är så vanligt att vi misslyckas med att hålla dem. Men tanken är ändå god med att göra en ansträngning att förbättra något som känns viktigt för oss. Här kommer fem exempel på hur du kan göra 2021 till ett riktigt bra och minnesvärt år i ditt liv samt hur du kan göra för att öka chanserna att lyckas med det.

1. Skicka ett brev till dig själv i framtiden
En rolig grej som också kan föra med sig en del positiva saker är att skriva ett brev till dig själv som du förseglar och öppnar nästa nyårsafton. Du kan förstås skriva vad du vill men ett tips är att skriva lite om vad som försiggått i ditt liv det senaste – vad du tänkt, gjort, upplevt och vad du eventuellt vill göra annorlunda och hoppas ska hända kommande året. Försegla brevet när du skrivit det och stoppa undan någonstans till nästa nyår. Om du har familj kan du med fördel vara den som leder övningen och tar på dig att samla in, förvara och dela ut breven nästa år. Då ökar förmodligen också chanserna att du lägger lite extra fokus på att hålla dig vid de saker du skrivit att du ville göra.

2. Var ute mer
Större delen av människans historia har vi levt i stort sett utomhus och i daglig kontakt med naturen. Vi har haft olika väderskydd såsom grottor och hyddor, men de har inte varit helt skilda klimatzoner som dagens inomhusmiljö. Idag lever de flesta sina liv uppskattningsvis kring 90% inomhus. Att vara mer utomhus och i kontakt med naturen har många fördelar. Det minskar stress, förbättrar immunförsvar och du sover sannolikt bättre. Ta tillvara denna tid under pandemin att ingjuta lite nya vanor av att vara ute mera. Hitta på några rutiner för att komma ut mer kommande året. Det kan vara en daglig lunchpromenad, en utflykt till ett nytt ställe i naturen varje helg, sova ute eller ta ett kallbad en gång i månaden etc.

3. Andas djupare
Stanna upp oftare i tillvaron, ta några långsamma djupa andetag ner i magen och släpp oro och stress för ett ögonblick. Du kan fokusera på vad som egentligen är viktigt i livet, vad du har att vara tacksam för eller bara försöka att fokusera på din andning och inte fästa fokus vid tankar som dyker upp. Gör det till en rutin på något sätt. Det kan vara att varje morgon eller kväll direkt efter att du borstat tänderna ta 5 minuter till att andas fokuserat. Mindfulness eller meditation behöver inte vara svårare än så och har många fördelar för din hälsa.

4. Bli lite mer minimalist
Rensa ut och skänk eller sälj lite saker du inte använder eller verkligen värdesätter. Vi lever i överflöd av saker och ting. Saker gör oss sällan lyckliga. Visst finns det saker som är nödvändiga och tillför mycket. Vissa saker har stort sentimentalt värde och sådant ska vi förstås ha kvar och uppskatta. Men prylar har också en tendens att hypnotisera oss och få oss att fastna i tankemönster av att vi behöver mer och bättre saker hela tiden. För din egen själsliga frid, din ekonomi och för miljön, testa att rensa ut lite och känn efter om det inte känns lite skönt att inte ha så mycket saker runt omkring dig som tar fokus från det som kanske är viktigare för dig i ditt liv. Skapa en rutin eller sätt ett mål om att inte köpa nya saker mer än ett visst antal gånger per år, eller utforska second hand, eller att bara köpa om du kan svara ja på följande frågor:

  • Behöver jag verkligen den här saken?
  • Behöver jag den verkligen just nu?
  • Kommer den här saken berika mitt liv med fina minnen?

5. Uppgradera livets hörnpelare
Sömn, mat, rörelse och relationer är hörnpelare för vår hälsa och styrka som människor. Det är omöjligt att vara optimal på alla fronter här, men likväl kommer det tveklöst göra dig starkare och sannolikt gladare att göra vad du kan för att få till dessa bitar så bra du bara kan. Sätt något mål som innebär en liten förbättring för någon eller alla av dessa fyra områden och fokusera på att få till det under det kommande året. Det kan vara att lägga dig och stiga upp samma tid varje veckodag om alla dagar i veckan inte är realistiskt. Det kan vara att äta grönsaker varje veckodag. Det kan vara att få ihop ett visst antal steg i veckan. Det kan vara att en gång i månaden ta en lunch med någon vän du sällan träffar.

Hur ska du lyckas?
Kom ihåg att det är svårt att förändra vanor. Vi är ganska dåliga på det generellt så vi behöver rutiner och påminnelser för att lyckas bra med att förändra dem. Här är fem tips för att lyckas bättre med nya vanor:

  • Gör inte för stor och drastisk förändring.
    Tänk små steg i rätt riktning. Det ökar chanserna för att du lyckas samt att det blir bestående vanor.
  • Skapa en rutin för den nya vanan.
    Skriv ner den. Om du inte gör mer än att säga till dig själv att du ska bli bättre på [vad det nu är], så är det näst intill säkert att det inte kommer lyckas särskilt bra (om du inte har utomjordisk disciplin). Du behöver bokstavligen skriva ner vad du ska göra någonstans och du behöver ha ett system för att följa upp det. Det kan vara allt från att skriva det på en lapp på kylskåpet med plats att sätta ett kryss för varje gång du gör det till att använda dig av tekniska hjälpmedel som påminnelser i mobilen eller excelldokument för att logga det som ska göras. Det gör det tydligt för dig, påminner dig och gör det lätt att följa upp hur det går.
  • Gör det lätt för dig att lyckas.
    Gör allt du kan för att underlätta för dig själv att lyckas. Om det handlar om att ta en daglig morgonpromenad – lägg fram kläderna på kvällen innan och förbered annat som kan underlätta så du på morgonen bara behöver hoppa i kläderna och köra på. Om det handlar om att dricka mer vatten – fyll och ställ fram vattenflaskan på diskbänken kvällen innan. Om det handlar om att varva ner en viss tid på kvällen och lägga dig en halvtimma därefter så skaffa exempelvis glödlampor du kan ställa in på timer att dimma ner under 30 minuter från en viss tid varje dag som påminnelse.
  • Koppla ihop vanor.
    Det finns saker du redan gör. Förhoppningsvis borstar du tänderna varje dag, går på toaletten, äter lunch etc. Ett bra knep att få till en ny vana är att gruppera ihop den med en vana du har som redan fungerar bra. Sätt exempelvis som rutin att varje gång efter du varit på toaletten ska du dricka två glas vatten, eller direkt efter att du borstat tänderna läser du ett kapitel i en bok etc.
  • Acceptera snedsteg.
    Klandra dig inte om du inte lyckas till 100%. Om du intalar dig själv att du är dålig som inte lyckades hålla dig till det du lovat är risken stor att du faller för omedelbar tillfredsställelse (ger efter för osunda vanor) för att trösta dig själv och att du faller offer för ”what-the-hell-effekten” – tänker att nu när du ändå inte lyckades så kan du lika gärna skippa det eller fortsätta med det osunda etc. Tar du ett snedsteg så klandra dig inte, acceptera det, förlåt dig själv och fokusera på att så snabbt som möjligt komma upp på spåret igen.

Lycka till med just ditt goda nya år!

Vill du komma i kontakt med en coach som kan hjälpa dig bli mer medveten och öka din hälsa så kan du boka en kostnadsfri konsultation här, där du får chans att berätta om vad du vill ha hjälp med och vi berättar hur vi kan hjälpa dig.

Inga Kommentarer

Skicka En Kommentar