Fett

Fett

Förutom att förse oss med mycket energi är fett från kosten viktigt för: *Produktion och balans av hormoner (t ex testosteron och östrogen som bland annat är viktiga för att bygga muskler och bränna fett)
*Transport av fettlösliga vitaminer (t ex D-vitamin som spelar en viktig roll i immunförsvarets funktion)
*Det utgör byggstenar till hjärnan, nervsystemet och våra cellmembran
*Det förser oss med essentiella fettsyror som vi inte kan tillverka på egen hand

Fett delas in i kategorierna mättat, enkelomättat och fleromättat. De flesta livsmedel innehåller lite av varje kategori, men fördelningen mellan kategorierna varierar. Som ett exempel utgör mättat fett den största andelen av fettet i mejeriprodukter, men de innehåller även en mindre del enkel- och fleromättat fett. En traditionell västerländsk kost innehåller ofta en hög andel mättat fett och mindre andelar enkel- och fleromättat fett.

Omega-3 och Omega-6 är två särskilt viktiga fettsyror eftersom vi inte kan tillverka dessa själva, vi måste få i oss dem genom kosten. Omega-3 anses ha antiinflammatoriska egenskaper medan Omega-6 anses ha proinflammatoriska egenskaper, alltså bidrar till inflammatoriska processer i kroppen.

Det kan därför låta som att vi bara borde äta Omega-3 och helt undvika Omega-6, men en viss grad av inflammation är nödvändig. Annars hade vi inte kunnat reparera skador i kroppen eller återhämta oss från träning. Balansen är alltså viktig, även i detta fall.

Det råder däremot ingen tvivel om att den västerländska kosten generellt är fattigare på livsmedel som innehåller Omega-3 och rikare på livsmedel som innehåller Omega-6, vilket gör att balansen här rubbas till fördel för Omega-6.

För större variation i vårt fettintag och en bättre balans mellan Omega-3 / Omega-6 bör vi:
*Minska andelen raffinerade och högprocessade livsmedel i vår kost
*Äta mer av fet fisk, nötter, frön och oljor av bra kvalité

#totusfitness #göteborg #functionalfitness #bästagängetbästahänget

Inga Kommentarer

Skicka En Kommentar