Förbättring

Förbättring

För att åstadkomma en förbättring av din fysik eller hälsa behöver vi förstå vad som kan möjliggöra det. Förenklat kan vi säga att vi har uppbyggande processer och nedbrytande processer som vi utsätter oss för. Båda är nödvändiga om vi vill förbättra något. Det är balansen mellan dem som blir viktig för att åstadkomma en positiv förändring.

Exempel på nedbrytande processer:
– Fysisk ansträngning
– Långvarig stress i form av oro och ångest
– Sjukdomar, allergier och intolerans
– Skadliga kemikalier och föroreningar i luft och vatten

Exempel på uppbyggande processer:
– Sömn, vila och meditation
– Mat med proteiner, kolhydrater, fett, vitaminer, mineraler och antioxidanter
– Stabilitet i dygnsrytm
– Kortvarig stress
– Känslor av lugn, kontroll, meningsfullhet och lycka
– Solljus

Du kan tänka på processerna som att de fyller varsin skål på en balansvåg. För att få till en positiv förändring krävs att de uppbyggande processerna väger tyngre. Av de nedbrytande processerna listade ovan är det idealt endast fysisk ansträngning vi vill satsa på att ha en hel del av, de övriga vill vi minimera. De uppbyggande processerna vill vi generellt ha mycket av i kvalitativ form. Sömn, mat och solljus är de mest basala.

Det är vanligt att snöa in på en viss enskild grej – såsom att satsa på och gå in för att träna mycket eller att justera kosten drastiskt. Det vore skönt om det räckte att endast justera matvanorna eller att endast träna mer men tyvärr är det oftast inte fullt så enkelt. Tänk dig att du vill förändra något och som exempel börjar träna tre pass i veckan som ett sätt att nå målet. Om varje pass är en timmes fysisk ansträngning så innebär det att du anstränger dig fysiskt tre av veckans 168 timmar, vilket är cirka 1,8% av tiden. Vad du gör de övriga 98,2% av din tid kommer förmodligen ha störst inverkan på ditt resultat, det vill säga hur mycket vardagsmotion du får, vad du äter och hur mycket du sover etc.

Fysisk ansträngning följt av tillräcklig och kvalitativ återhämtning, mat och sömn är de grundläggande bitarna för att åstadkomma positiva uppgraderingar av din kropp och hälsa.

Om du tränar och äter bra men inte får tillräckligt av återhämtning, så kommer resultaten inte bli så bra som de skulle kunna. Om du tränar och sover bra men inte äter tillräckligt med bra mat, så kommer resultaten inte heller bli så bra som de skulle kunna bli. Du kanske minns “brandtriangeln” från när du gick i skolan.

Den illustrerar hur en eld kan uppstå endast om alla de tre bitarna värme, syre och bränsle finns på plats. Ta bort en av bitarna så slocknar branden. Du kan tänka på resultat av träning på samma sätt – att alla tre bitarna träning, kost och återhämtning är lika viktiga. Vi kan göra en motsvarande triangel och kalla den Fitnesstriangeln.

Du kan tänka att den svagaste länken av träning, kost och återhämtning dikterar resultaten du kommer att få. Det är alltså orealistiskt att förvänta dig resultat av träningen utan att ta hänsyn till alla ovanstående bitar.

Så för att inte gå miste om de förbättringar du skulle kunna få av din träning – glöm inte bort de två andra lika viktiga bitarna. Kanske ligger receptet till ditt nästa personbästa i att uppgradera din kost och återhämtning lite.

2 Kommentarer
  • Maria Sundberg
    Publicerad 16:40h, 06 november Svara

    Tokigt bra artikel! MYCKET kunskap och erfarenhet sammanfattat på ett illustrativt sätt! Fortsätt så!

Skicka En Kommentar