Funktionella fötter och skor

Funktionella fötter och skor

Fötterna utgör den bas vi står på, kontakten med golvet, marken och jorden. Fötterna bär upp tyngden från hela vår kropp och utsätts för mycket stora krafter. I fötternas funktion ingår, bland annat, också att balansera och skicka information till hjärnan om tryckfördelning samt underlag.

I en frisk och normalt fungerande fot fördelas trycket när vi står över häl, fotsula samt tår. Mellan alla tår finns lite utrymme. Mellan stortån och övriga tår finns mer utrymme för att stortån inte skall ligga mot övriga tår. Stortån kommer att ta den mesta lasten av alla tår när vi står, går och springer. Den är därför mycket större än de övriga tårna. Mitt under foten och mot insidan har vi ett fotvalv som varken är platt eller för högt. Fotvalvet fungerar som en fjäder för att ta upp kraft. Valvet kollapsar och sträcks ut när vi lägger tyngd på foten och fjädrar tillbaka när vi avlastar foten.

Tyvärr är det idag vanligt med deformerade fötter med nedsatt funktionalitet som följd av bland annat kulturella betingelser om vad som anses vackert när det gäller skomode. Många skor är inte formade efter fötterna utan tränger ihop tårna vilket på sikt ger fötterna ett annat utseende där stortån pekar inåt mot de övriga tårna. Effekten av det blir att stortån som ska ta upp lasten i steget inte ligger i position vilket i sin tur medför att vi rullar in med foten: pronation.

Skobranschens lösning på det har blivit att skapa sulor med pronationsinlägg, en uppbyggnad i hålfoten. Skor är också utöver det ofta uppböjda fram i tå-änden vilket gör det svårare för tårna att ha kontakt med underlaget som de ska. Uppbyggnad i hålfoten, pronationsstöd, har också effekten att göra det stummare i hålfoten och inte tillåta fotvalvet att arbeta som den fjädring den är avsedd att fungera som. Följden av att ofta gå i skor med uppbyggnad i hålfoten kan bli att ligamentet under foten som ska vara elastiskt och fjädra, blir stummare, mindre elastiskt samt sämre på att ta upp last. Risken för skada ökar då när en sådan fot belastas utan pronationsstöd, alltså när den ska fungera på egen hand för det den är avsedd för.

De flesta skor har också en sluttning, så kallad ”drop”. Effekten av att ofta använda sådan skor kan exempelvis bli att hjärnan ställer in sig på denna position i fotleden som utgångsläge och när vi sedan går barfota medför det att vi lägger mer tyngd på hälen, vilket kan orsaka bekymmer och i värsta fall skador. Går du mycket i sluttande skor kan hälsenan bli kortare och känsligare för skada när du sedan belastar foten utan sluttande skor.

Med tanke på ovanstående kan du säkert föreställa dig effekten av högklackade skor som lutar extremt mycket, helt tar bort fotvalvets funktion och som medför att hela kroppsvikten läggs på tårna – ihopträngda tår dessutom.

Välj därför om möjligt skor som ger utrymme för tårna och som inte har ”för mycket” sula, uppbyggnad och sluttning. Observera dock att om du redan haft detta i många år och dina fötter har formats efter skorna kan det vara svårt att snabbt gå över till en mer funktionell sko. Då måste du kanske, för att undvika skador, under en längre tid arbeta på att återställa dina fötters rörlighet och funktion innan du kan klara av att gå eller springa barfota, eller i ett par skor utan tjock sula och uppbyggnad i hålfot.

Marknaden för funktionella fotriktiga skor är märkligt nog inte så stor. Men det finns några mindre skomärken som inriktar sig enbart på sådana skor. Här är en lista på de vi känner till:
Vivobarefoot har skor både för träning, vandring och vardagsliv.
Groundies har skor för vardagsbruk.
Feelgrounds har också skor mest för vardagsbruk.
FreeFoot har skor både för träning och vardag.
Zaqq har också skor både för träning och vardag.
Altra har skor med mer dämpning men utan dropp och med bra tåutrymme.

Andra större skomärken kan ha en del modeller ur sitt sortiment som är mer funktionella och fotriktiga. Här är några exempel:
Reebok Nano är Reeboks CrossFit®-sko som har bra tåutrymme och minimal dropp. Skon är bra för denna typen av träning då den är stabil, har lite mer dämpning än en barfotasko och fungerar bra att klättra rep med mm.
Nike Metcon är Nikes motsvaraighet till Reeboks Nano med liknande egenskaper. De har lite mindre tåutrymme jämfört med Nano.
Inov8 har skor som exempelvis F-lite som är deras version av de två ovanstående.
Merrell har en del barfotaskor.

Vi hoppas att du nu fått lite bättre förståelse för fotens utformning och funktion samt lite tips på hur du ska tänka vid val av skor för dina fötters bästa.

Är du nyfiken på Totus Fitness och hur vi kan hjälpa dig nå dina mål inom hälsa och träning så kontakta oss här för att boka en gratis konsultation.

Inga Kommentarer

Skicka En Kommentar