Jag måste ju få leva också!

Jag måste ju få leva också!

Om du någon gång rekommenderat någon annan att göra ett hälsosammare val, speciellt i fråga om vad vi stoppar i oss, så är det sannolikt att du någon gång fått svaret ”ja, men jag måste leva också”, eller ”jag lever bara en gång”. Kanske har du själv rättfärdigat smaklig njutning eller ett spontant, mindre genomtänkt beslut med dessa ord. Jag har själv gjort det. Oftast har det skett i brottningsmatcher med sötsuget. En chokladmunk är god men va fasen, fem chokladmunkar är fantastiskt! Jag lever bara en gång – kör! Efter den femte chokladmunken och ett helt oväntat illamående börjar dock idén ganska snart kännas mindre uppfriskande rebellisk och mer korkad. Det ironiska med uttrycket är att medan det syftar på att genomföra något som höjer din livskvalitet genom njutning för stunden, så bidrar det ofta till ett kortare och sjukare liv. Om du gavs möjligheten att välja mellan ett liv där du när du vill kunde proppa dig full av sötsaker, dricka hur mycket du vill av öl, vin eller bubbel och genomlida allehanda vanliga åldersrelaterade sjukdomar från 70 till 85 års ålder för sakta tyna bort ur livet. Eller att göra en del disciplinerade och kanske asketiska men hälsosammare val i livet och kunna dansa när du är 100 år för att sedan relativt snabbt knoppa av. Då förefaller åtminstone för mig valet vara ganska solklart. Det var det här med förmåga att välja för långsiktig belöning framför njutning för stunden som Walter Mischel vid Stanford visade i sitt kända marshmallowexperiment. De fyraåriga barn som valde att äta upp sin marshmallow istället för att avstå för att senare istället få två marshmallows, hade 10 och 30 år senare större problem med stress, relationer, droger och fetma. Gissningsvis innebär det att de hade sämre livskvalitet i slutändan, trots att de gjorde val baserat på omedelbar njutning som vi ibland kanske förknippar med ökad livskvalitet.

Vad gör det om hundra år?

Ska jag se ett till avsnitt av serien och komma i säng en timme senare än optimalt? Serien är fängslande och förra avsnittet slutade ju med en riktig cliffhanger, jag kommer inte kunna sova om jag inte får veta hur det går – äh, vad fasen, jag lever bara en gång! Nästa avsnitt slutade helt oväntat hängandes med en arm från en ännu högre klippkant. Ska jag kolla ett till avsnitt, bara ett – äh vad fasen, vad gör det om hundra år – kör! När klockan ringer och det är dags att vakna tre timmar senare för att gå till jobbet verkar gårdagens val plötsligt ganska korkade och mycket mindre uppfriskande rebelliska. Med facit i handen hade jag mycket hellre sparat de där sista avsnitten, lagt mig i tid och vaknat pigg och redo för dagen idag. Hur kommer det sig att jag inte såg det så igår när jag var mitt upp i serien?

Konsekvenserna

Att köra i hundra kilometer i timmen i stadens centrum är förmodligen spännande och adrenalinframkallande, men vad hindrar oss ”normala” människor från att göra det? Jo sannolikt för att konsekvenserna är uppenbart ödesdigra och sannolikheten är uppenbart hög att något negativt inträffar. Så därför avstår vi. Att äta de där sötsakerna, att dricka den där extra drinken, att stanna upp de där extra timmarna – det förefaller sig i stunden inte ha några särskilt stora ödesdigra konsekvenser och det tillfredsställer temporärt ett ”sug”. Trots det är det mycket lite tvivel om att socker, alkohol och sämre sömn påskyndar åldrandet och åldersrelaterade sjukdomar. Sannolikheten att du kommer dö tidigare och spendera dina äldre år med åldersrelaterade sjukdomar blir utan vidare tvivel större för varje ohälsosamt val du rättfärdigar med ”jag lever bara en gång” eller ”vad gör det om hundra år”.

Normen

Om du gör allt du vet är bra för din kropp och hälsa så är du onormal. Normen, det ”normala”, är att dricka lite alkohol, äta lite onyttigheter, lägga sig senare på helgerna och vara åtminstone en gnutta rebellisk mot det vi ofta vet är det hälsosamma och bästa för vår kropp. Försöker du leva så hälsosamt som möjligt så är det mest sannolika att du får höra att du är åtminstone något av ”lite tråkig”, ”överdriven” eller ”självplågare”. De sociala normernas inverkan på oss är stor och att det är svårt att motstå – att vara den som går mot strömmen och ifrågasätter, är utom tvivel och visat i flera studier. Den mest kända är kanske Solomon Aschs experiment på 50-talet där en betydande andel av försökspersonerna i den studien lät sin uppfattning om en extremt simpel fråga (“Vilken av dessa linjer är längst?”) styras av gruppens svar i stället för vad de såg med egna ögon. Föreställ dig en person som lever enligt följande:

  • Lägger sig klockan 21-22 och sover 8 timmar, varje natt, även fredag och lördag.
  • Äter aldrig sötsaker eller processad mat, inte ens på födelsedagar eller andra högtider.
  • Mediterar eller utövar någon form av mindfullnessövning varje dag, även på semesterresan.
  • Går minst 10.000 steg per dag.
  • Förlåter snabbt människor, talar öppet och ärligt, erkänner sina misstag och har låg prestige.
  • Tränar styrka och kondition tre dagar i veckan med lagom belastning, även på semestern.
  • Dricker inte alkohol, även på fester och högtider där alla runt omkring gör det.
  • Lagar sin egen mat och äter mycket grönsaker av olika färger varje dag.
  • Äter mycket sällan rött kött.
  • Vårdar sina relationer.
  • Dricker bara rent vatten.

Ja och så vidare. En lista på utopiska hälsovanor kan ju göras lång. Men redan efter en eller två punkter ovan får du förmodligen känslan av att du knappt känner någon person som lever så. Är det möjligt att ett liv baserat på bara hälsosamma val kan vara ett tråkigt eller lidelsefullt liv? Ja antagligen. Men det måste inte heller vara det. Om du på allvar begrundar vanorna ovan och hur mycket i det som har att göra med att bryta normer jämfört med att ”plåga” sig själv så ser du troligtvis att det mesta är bara vanor som inte är konforma med majoriteten, snarare än plågsamma vanor. Jag gissar att de flesta som övergår från en livsstil utan träning till att börja träna regelbundet och upplever de positiva effekterna av det har svårt att se någon fördel eller ens vilja att återgå till sitt tidigare liv. Det är krävande att skapa nya vanor, men när de väl är på plats så är de inte så krävande. Om du börjar avstå från att äta godis så må det vara en svår utmaning, men ju längre du hållit dig ifrån sockret desto större är chansen att du till slut inte ens vill börja äta godis igen. Går det att ha roligt och njuta av livet utan alkohol. Ja det går faktiskt. Det kräver kanske lite mer av dig till en början. Du behöver kanske förbättra dina sociala färdigheter, att släppa lite på dina spärrar, våga vara dig själv etc. Du behöver kanske öva din kreativitet lite för att finna sätt att ha roligt utan alkohol. Är det dålig investerad energi att lära sig det? Förmodligen inte.

Lösningen

Det är upp till dig att välja levnadsvanor och värdera vad som är viktigt för dig. Det bästa du kan göra är att fundera över vad som är viktigt för dig och sedan inventera dina vane- och tankemönster för att se om de överensstämmer. Det du säger till dig själv och andra, vad du gör för val och vilka vanor du lagt dig till med – tar de dig mot det du tycker är viktigt? Har du vägt dina vanor mot konsekvenserna bedömt att du tycker att det är värt det nu och i framtiden? Gör du saker du inte skulle vilja göra men kanske inte vet hur du ska ändra på? Fortsätter du i gamla hjulspår trots att du innerst inne vet att du borde göra något annorlunda? Det kan bara du svara på. Tid spenderad på att lära känna sig själv är väl investerad tid. Jag skulle säga att bli ett med dig själv, att göra det du tror på och tro på det du gör, det är ditt ansvar som människa.

//Coach David

Kontakta oss här för att boka en kostnadsfri konsultation där du kan berätta om dina vanor idag och vad du vill ändra, så kan vi visa hur vi kan hjälpa dig.

4 Kommentarer
  • Adam Lewrén
    Publicerad 08:14h, 01 juli Svara

    Intressant ämne. Det som jag personligen tycker är svårast är att avstå från alkohol helt och hållet. Det hade varit intressant att läsa mer om hur alkohol påverkar träningen.

    • Totus Fitness
      Publicerad 14:54h, 01 juli Svara

      Tack för kommentar Adam! Vi kommer sannolikt skriva mer om det framöver. Så länge kanske du tycker denna podcast är intressant som behandlar en del om alkoholens effekter på sömn och prestation: https://www.whoop.com/thelocker/podcast-43-alcohol-affects-sleep-recovery-performance/
      Boken “Sömngåtan” av Matthew Walker beskriver lite mer om hur alkohol påverkar sömn och återhämtning (även små mängder stör NREM- och REM-sömnen, vilket får effekter på återhämtning och prestation).

      • Adam Lewrén
        Publicerad 08:57h, 04 juli Svara

        Tack för svar och för tipsen!

        Ska absolut lyssna på podcasten. Lustigt nog så har jag redan boken hemma men har ännu inte hunnit läsa den.

  • Sara
    Publicerad 09:41h, 08 juli Svara

    Måttfullhet är en dygd brukar det ju heta, eller som Falstaff fakir valde att formulera saken “vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift”.

Skicka En Kommentar