Kolhydrater

Kolhydrater

Är de farliga? Ska vi överhuvudtaget äta dem? Vissa populära dieter drar alla kolhydrater över en kam och hävdar mer eller mindre att de är orsaken till att vi inte mår bra eller får vår drömkropp.

Det är viktigt att komma ihåg att alla kolhydrater inte är skapta lika. De flesta är nog överens om att godis, bröd och apelsiner påverkar kroppen olika, även om vi skulle kunna klumpa ihop dem som kolhydratkällor. Det vi tappar längs vägen från en lågprocessad källa som apelsinen till en högprocessad källa som godiset är viktiga nutrienter i form av fibrer, vitaminer och mineraler. Godiset förser oss med mycket energi och stimulerar vårt belöningssystem bra, men gör inte så mycket bra för oss näringsmässigt.

Ett viktigt steg i kroppens nedbrytningen av kolhydrater sker redan i munnen, där vår saliv som innehåller enzymet amylas sätter igång denna process. Det är därför viktigt att vi tuggar vår mat så att vi mekaniskt bearbetar det vi stoppar i munnen och samtidigt ger tid för att arbeta in enzymet i maten.

Kolhydrater lämnar magsäcken snabbare och kan därför absorberas snabbare jämfört med de andra makronutrienterna protein och fett. Detta gör att vi snabbt kan få ny energi av kolhydrater och på gott och ont kan få en mer kortvarig mättnadskänsla.

För en person som vill må bra i livet eller kanske försöker gå ner i vikt kan det vara fördelaktigt att välja mer av naturligt förekommande komplexa kolhydratkällor (grönsaker, rotfrukter, linser, bönor, baljväxter). Dessa källor bryts ner långsammare och har ofta mer fibrer, som bidrar till en mer långvarig mättnadskänsla.

För en person som tränar flera intensiva pass om dagen kan det vara fördelaktigt att äta en högre andel stärkelserika, enklare kolhydrater (bröd, ris, pasta, potatis, kolhydratpulver) för att snabbt få ny energi till att prestera igen och samtidigt täcka sitt energibehov utan att känna sig proppmätt under ett högintensivt konditionspass.

Antalet individer som faller inom den senare kategorin är såklart färre, men vi tycker det är viktigt att förstå att det alltid finns nyanser. Det som är viktigt för en individ kanske inte alls går i linje med nästa individs mål och funktion.

Inga Kommentarer

Skicka En Kommentar