Makronutrienter

Makronutrienter

Makronutrienter är de näringsämnen som kroppen behöver i större mängder. När vi pratar om makronutrienter vardagligt burkar de flesta syfta på de makronutrienter som förser oss med energi:
*Protein
*Fett
*Kolhydrater

Men vi ska inte glömma att också nämna de som INTE förser oss med energi
*Fibrer
*Vatten

Runt om i världen har människor genom tiderna lyckats anpassa sig till väldigt olika förutsättningar baserat på vad omgivningen kunnat erbjuda. Hadzafolket i Tanzania åt traditionellt mestadels kolhydrater i form av frukt, bär och honung. Inuitbefolkningar i de kallare klimaten runt Kanada, Alska och Grönland har traditionellt ätit en kost som varit låg på kolhydrater men högre i fett och animaliskt protein. Det tyder på att vi är ganska anpassningsbara när det kommer till makronutrientfördelningen i vår kost.

Det är vanligt att vissa populära dieter hävdar att fördelningen mellan makronutrienterna är oerhört viktig och det som kommer avgöra om vi håller oss friska, blir starka eller lyckas med en viktnedgång. Men så är det förmodligen inte, kroppen behöver lite av allt för att må bra.

I kommande veckors inlägg ska vi fokusera på en makronutrient i taget och bryta ner det i ett par handfasta tips för varje makronutrient

Inga Kommentarer

Skicka En Kommentar