Varför CrossFit® Backaplan blev Totus Fitness

Varför CrossFit® Backaplan blev Totus Fitness

I rådande stund, i dyningarna efter senaste stormen i CrossFit®-världen som snabbt blåste upp efter grundaren och VD:n Greg Glassmans tweet söndagen den 7:e juli 2020, är vi mer tacksamma än någonsin att vi inte längre är affilierade med företaget. För dig som inte hängt med i de senaste händelserna kan du googla ”Greg Glassman tweet” för att säkerligen få många träffar som sammanfattar det hela.

Vi vet att för gemene person som tränar eller är medlem på ett CrossFit-gym, är det kanske svårt att förstå vad egentligen CrossFit är och inte är. Jag ska därför i denna post förklara detta och varför vi redan för ett par år sedan började fasa ut samarbetet med företaget och istället gå vår egen väg från CrossFit Backaplan till Totus Fitness.

Bakgrund
Det första du bör känna till är att CrossFit är ett företag. Det finns inget oberoende organ som definierar träningsformen och styr vilka regler som ska gälla i tävling etc. Företaget har varumärkesskyddat sitt namn, varför vi behöver sätta dit symbolen ® när vi nämner det för att inte riskera att bli stämda för att sko oss på varumärkets rykte. För att ha rätten att kalla sitt gym för något med ordet CrossFit inkluderat, så behöver du köpa en affilieringslicens hos företaget. Det får du genom att gå en helgkurs i CrossFits metoder och betala 3000 USD per år för licensen. Företaget har konceptuerat ett sätt att träna som många, inklusive jag själv, har älskat och som lagt grunden för den träningsform och filosofi vi har på Totus Fitness idag. Vore det inte för CrossFit hade Totus Fitness sannolikt aldrig existerat.

När jag själv fick nys om CrossFit i januari 2010 blev jag snabbt förälskad i konceptet. Att kombinera tyngdlyftning, gymnastik och konditionsträning i oändliga variationer, att lära sig massa nya fysiska färdigheter och pressa sin prestationsförmåga till gränserna nästan varje pass var en uppfriskande upplevelse. Den funktionella träningen var både roligare än och ett naturligt steg ifrån den isolerade traditionella gymträningen där jag byggt muskler som var starka var för sig men inte särskilt koordinerade. Idén att det fanns standardträningspass, ”girls” och ”Hero” W.O.D’s (Workout Of the Day) som kunde dyka upp på whiteboarden en dag när du kom till träningen och som du inte kunde backa ur, utan var tvungen att ta dig ann (om du inte ville försöka fejka en plötslig åkomma som ursäkt för att lämna passet) var också en ny och spännande upplevelse som kändes självutvecklande och givande. Att du kunde läsa på internet vad andra utövare runt om i världen hade presterat på exakt samma workout var genialiskt och tände tävlingsentusiasmen i mig och många andra. Sedan dess har det inte gått någon längre period än vid ett par veckors uppehåll för semester vissa år, där jag inte utövat funktionell träning som bygger på denna träningsform. Jag har också de senaste sju åren jobbat heltid med att skriva träningsprogram och coacha andra människor i denna träningsform.

Över åren har jag inspirerats, lyssnat till kända utövare, testat, utvärderat, utbildat mig, tävlat, justerat, och testat etc. för att utvecklas samt förstå vad som verkar vara bra och mindre bra sätt att utöva träningsformen på, vad som verkar ge bra respektive mindre bra resultat. Någonstans på vägen ebbade förälskelsen av lite. Förmodligen i samband med att James Fitzgerald, förste vinnaren av CrossFit Games, hade meningsskiljaktigheter kring träningsmetodologin och en dispyt kring det med företaget fick honom att distansera sig från CrossFit och definiera sin egen träningsfilosofi, numera känd genom hans företag OPEX Fitness. James idéer om vad han ansåg vara brister i CrossFits grundprinciper resonerade väl med vad jag själv upplevde och börjat erfara. James filosofi och nördiga entusiasm för att hela tiden finna det bästa sättet att utveckla denna träningsform har lett honom till att idag ha startat ett oberoende organ, International Functional Fitness Federation – ”IF3”, som ska arbeta för att definera träningsformen Functional Fitness som sport, hålla den oberoende från företags vinstintressen och få den till en OS-gren. Antalet länder med anslutna förbund i Functional Fitness ökar nu lavinartat och Totus Fitness är medlemmar i det svenska förbundet för funktionell fitness ”SWE3F” genom vår förening Totus Atletklubb. Totus träningsfilosofi har idag mer gemensamt med företaget OPEX Fitness än med företaget CrossFit.

Företaget CrossFit uppkom tack vare en innovativ träningsfilosofi som byggde på empiri och företaget var tydligt med att ramarna för träningsformen var flytande och kan komma att ändras beroende på vad fakta genom erfarenheter visar fungerar bäst. Genom åren tycktes företaget dock mer och mer överge denna filosofi och satsa mer på att definiera och försegla sitt varumärke, att effektivisera sin expandering och öka sina intäkter genom att öppna fler och fler anläggningar, utbilda fler coacher, ta mer betalt och styra vilka tävlingar som fick hållas, vilka kläder som fick bäras (vilka varumärken som fick skyltas med på tävlingar) etc. Det kan i och för sig tyckas vara naturliga steg i att bygga ett globalt och framgångsrikt företag. Men fokusskiftet från ren och öppen träningsentusiasm till mer och mer företagsstrategi tycktes göra att intresset, öppenheten och villigheten att fortsätta utveckla grundprinciperna för träningsformen genom empiri minskade.

Sedan dess har fler anledningar och skäl gjort sig alltmer tydliga för oss att lämna varumärket och fortsätta på vår egen väg. Här är de tre främsta anledningarna till detta.

1. Träningsfilosofin
CrossFit definerar sin träningsform som ”CV HI FM”, Constantly varied, High Intensity, Functional Movements.

Constantly varied
Konstant variation bygger på att kroppen är bra på att anpassa sig och att vi kan dra nytta av det genom att ständigt variera stimuli i träningen. Det kan vara att ständigt skifta övningar, ordningsföljd och kombinationer av övningar, intensitet, volym, vilotider etc. Genom att ständigt variera stimuli låter vi aldrig kroppen vänja sig vid en viss typ av fysisk utmaning utan stressar konstant kroppen genom nya varianter av belastning. Medan detta må vara sant har vi dock med tiden insett att det gamla hederliga sättet fortfarande gäller – för att bli bra på något så behöver du göra det om och om igen. Att ständigt variera stimuli tycks initialt fungera för att öka prestationen men för att undvika att stagnera efter att ha tränat några år behövs struktur och progression. Med andra ord, när du inte tränat särskilt mycket tidigare i livet är det logiskt att du blir starkare i det mesta genom att göra lite allt möjligt i all möjlig kombination, marklyfta lite högreps då, lite få och tyngre reps då, göra lite knäböj då och springa lite ibland. Medan när du uppnått en hög träningsålder och nivå inte kommer att fortsätta utvecklas om du gör lite av varje på måfå och slumpmässigt.

High intensity
Med hög intensitet menar CrossFit framförallt träning i det anaeroba energispektrumet. Alltså en intensitet nära maxansträngning som kan upprätthållas i typ max 3 minuter. Filosofin bygger på att enbart lågintensiv och långvarig aerob träning kommer ha en negativ effekt på framförallt muskelmassa, styrka, kraft, snabbhet och explosivitet och inte ger någon ökad anaerob kapacitet på köpet. Medan anaerob träning stimulerar dessa färdigheter plus att det kan ge ökad aerob kapacitet på köpet. Med andra ord ger det mer valuta för din tid att köra fullt ös och korta intervaller än lågintensiv träning. Medan detta är sant är det också ett lite naivt synsätt, menar vi. Dels krävs en inte alltför oansenlig nivå av styrka och träningserfarenhet för att kunna pressa kroppen till en sådan stor kraftutveckling och dels har vi med tiden nu sett att det finns ett ganska högt pris för kropp och hälsa i att träna högintensivt flera gånger i veckan över tid. Det anaeroba energisystemet är evolutionärt vårt energisystem för överlevnad -”fight or flight”. Maxansträngning under typ en halv till tre minuter är det vi behöver om vi ska springa ifrån en sabeltandad tiger eller brottas med en angripare. Att mobilisera detta energisystem mobiliserar också en kraftig hormonell respons i kroppen – frisättning av stresshormon som adrenalin, kortisol etc. Det har sina fördelar att stressa detta system ur ett maxprestationsperspektiv. Men när trenden av högintensiv träning svepte fram och gjorde många ”vanliga” motionärer näst intill beroende av att flera gånger i veckan pusha sin kropp till denna nivå, var det kanske få som funderade på vad det kunde ha för konsekvenser på längre sikt. När nu högintensivtrenden har funnits i ett par decennium finns det ganska många exempel på hur människor, normala människor med jobbstress och relationer, blivit utmattade, gått in i väggen, av denna typen av träning. Det är en sak att som professionell atlet som livnär sig på att tävla och kan lägga allt fokus på att träna, äta och sova optimalt, kan frodas med denna typ av träning. Men om du redan har mobiliserat ditt stressystem ganska väsentligt utöver träningen så kan det vara svårt att hindra bägaren att rinna över och få den mängd återhämtning som behövs för att sådan träning ska vara framgångsrik. Det visar sig att det gamla hederliga lågintensiva aeroba arbetet faktiskt troligtvis är bättre för hälsan, i alla fall bör högintensiv anaerob träning introduceras senare i träningskarriären för en som börjar träna och då också föreskrivas strukturerat och varvat med lågintensiva pass för att främja återhämtningen som krävs. Framförallt bör inte en person som redan har mycket stress i livet träna högintensivt som också det belastar stressystemet. Högintensiv träning är med andra ord inte grunden och inte för alla att göra närsomhelst och hur som helst anser vi.

Functional movements
Att funktionell träning – övningar som involverar flera muskler och leder, är bra råder inga delade meningar om. Däremot har också isolerad träning sina syften anser vi. Funktionella övningar som marklyft, knäböj, ryck och stöt, kippade pull ups och muscle ups är bra men behöver ibland kompletteras med stabilitetsövningar eller styrkeövningar för enskilda muskler för att täppa till hål i hållning, styrka eller stabiliteten som exempel. I CrossFits tidiga år var det vanligt att utövare i träning gjorde kippade pull ups utan att ha styrka att göra strikta pull ups, vilket vi anser vara ett bakvänt sätt att bygga sin fysiska kapacitet. Även om CrossFit basunerade ut sin princip ”mechanics → consistancy → intensity” i sina skrifter, så var de inte särskilt duktiga på att utbilda sina utövare, gym och tränare på att implementera detta. Följden blev att en hel del utövare, som var lyriska av att få hakan över räcket genom explosivt höftknyck och bensprattel, överbelastade framförallt sin axlar som trots att de inte kunde förmå lyfta kroppen i en strikt och kontrollerad rörelse konstigt nog inte kunde absorbera krafterna av en fritt fallande kroppstyngd i botten på en kippad pull up. Att få lära sig kippade pull up snabbt sålde dock bättre och genererade mer medlemmar än att föreslå år av tålamod för gradvis uppbyggnad av styrka och stabilitet att de facto klara av belastningen av en dynamisk pull up. Trycket från medlemmar att göra häftiga övningar och bristen på kompetens och integritet hos CrossFit-tränare resulterade i en hel del överbelastade kroppar.

2. Värdet i licensen
Det kostar 1000 USD att gå en helgkurs och bli licensierad CrossFit-tränare. Efter att ha blivit det kan du för 3000 USD per år få vara en licenserad CrossFit-anläggning. Vad får du då som företag för de 3000 USD du betalar varje år? Ja, du får rätten att använda ordet CrossFit, faktiskt inte så mycket mer än så. Ingen från CrossFit kommer kvalitetssäkra vad du gör i din anläggning. Företaget säger faktiskt öppet att det är upp till varje anläggning att bestämma hur de vill förmedla CrossFit. Det innebär med andra ord att CrossFit ABC kan drivas av två entusiaster som gått en helgkurs och CrossFit XYZ i stadsdelen bredvid kan drivas av universitetsutbildade tränare med 20 års erfarenhet av träning. Att anläggningen heter CrossFit 123 säger således ingenting mer om kvaliteten på vad som försiggår där än att någon där har gått en helgkurs hos CrossFit. Men CrossFit har ett rykte, folk har en bild av vad det är. Folk googlar CrossFit och tar sig till närmsta anläggning för att kolla in denna nya trend som verkar så kul. Värdet i licensen ligger alltså nästan enbart i rätten att använda ordet CrossFit och därmed få fler folk in genom dörren, potentiella medlemmar.

3. Företagets värderingar
Över åren har CrossFit tagit beslut och gjort saker som har känts mer och mer främmande från våra, på Totus Fitness, värderingar. Allt från att ha drivit frenetiska rättsliga processer mot företag och personer som varit med och byggt upp delar av CrossFit (exempelvis tvisten med Jeff och Mikki Martin som grundade CrossFit Kids), till att i affekt p.g.a en dispyt med Facebook ta bort sina officiella sidor på Instagram och Facebook och därmed rycka undan en stor plattform för utövare runt om i världen att inhämta information. Från att dela ut handeldvapen som pris på deras största tävling CrossFit Games till att nu i det senaste genom grundare och VD Greg Glassman uttrycka sig skamlöst omoraliskt kring pandemin covid-19 och våldet mot afroamerikaner.

Sammantaget gör detta att vi idag är stolta över att ha separerat med och inte längre är en del av CrossFit. Träningsformen och den unika sammanhållning som växt fram ur CrossFit fortsätter dock blomstra hos oss. Det är starkare och betyder mer än ordet CrossFit.

Vad vi gör istället
Vi säger idag att vi tränar Functional Fitness. Vi är medlemmar i och stödjer förbundet för Functional Fitness som har målet att bli en erkänd sport och antaget i de olympiska spelen. Vår träningsfilosofi är snarare ”personligt anpassad, progressionsbaserad, funktionell träning” än ”constantly varied, high intensity, functional movements” och våra värderingar är mer medmänsklighet och kärlek än macho-kultur.

//Coach David

Vill du veta mer om Totus Fitness, vad vi gör, hur vi gör det och hur vi eventuellt kan hjälpa dig med träning och hälsa – tveka inte att höra av dig för en kostnadsfri konsultation där vi visar dig runt, lyssnar till vem du är, vad du vill och berättar om oss. Klicka här för att komma i kontakt med oss.

2 Kommentarer
  • Frida Vånder
    Publicerad 20:54h, 10 juni Svara

    Bästa ni❤ helt rätt val!

  • Adam Lewrén
    Publicerad 10:15h, 12 juni Svara

    Trevlig läsning, skulle vara intressant att veta mer om vilka kvalitetssäkringsåtgärder som Totus Fitness måste tillämpa för att vara med i IF3/SWE3F.

Skicka En Kommentar