Vilar och återhämtar du dig?

Vilar och återhämtar du dig?

För att få en positiv utveckling över tid av vår träning krävs det att vi utsätter oss för stress (träning) och temporärt försämrar vår fysiska prestationsförmåga. Stressar vi kroppen vid rätt tidpunkt och med rätt dosering innebär det att vi efter vila och återhämtning kommer få en positiv anpassning, i form av ökad prestationsförmåga.

Om vi förutsätter att träning sker till någon grad av utmattning kan vi också se att om nästa träningspass infaller för tidigt, det vill säga med otillräcklig återhämtning, riskerar vi att få ytterligare försämrad prestationsförmåga. Tränar vi till utmattning för ofta får vi långsiktigt en nedåtgående trend. Det är för att undvika en nedåtgående trend som perioder av hög träningsbelastning bör följas av en period av lättare träningsbelastning.

Dålig återhämtning beror sällan på att vi inte har rätt proteinpulver, får i oss för lite CBD-olja eller inte har tillgång till den senaste elektroniska muskelstimulatorn. Det mest effektiva och det som gör störst skillnad för återhämtningen är helt gratis: sov sju-nio timmar per natt med bra sömnkvalité. Försök att prioritera din sömn högt varje dag för vad vi vet finns det inte ett enda större organ i kroppen och inte en enda process i hjärnan, vars funktioner inte förbättras av sömn eller på motsvarande sätt försämras om vi inte får sova. Att sova tillräckligt låter kanske enkelt men av erfarenhet vet vi att det inte är lätt att få till regelbundet.

Glöm inte att respektera kroppens signaler. Vi kan bara hantera en viss mängd stress och kroppen kan inte skilja på om stressen kommer av träning, att vi blir jagade av en tiger, sitter fast i en bilkö eller har för mycket att göra på jobbet. Är stressbägaren redan full finns det väldigt lite utrymme för kroppen att anpassa sig till hård träning. I perioder av hög stress i de andra delarna av livet kan det därför vara klokt att träningen anpassas utifrån detta och tonas ner lite.

För den som vill lära sig mer om vikten av att sova tipsar vi om “Why We Sleep”:

Inga Kommentarer

Skicka En Kommentar