Vitaminer

Vitaminer

Det finns 13 livsnödvändiga vitaminer som delas in fettlösliga och vattenlösliga vitmanier.

Fettlösliga vitaminer (A-, D-, E- och K-vitamin)

Vattenlösliga vitaminer (C-vitamin och B-vitaminerna)

Gemensamt för båda typerna är att vi får i oss dem via kosten. Fettlösliga vitaminerna kan lagras en längre tid i kroppen och därför behöver vi inte dem lika ofta. Får vi inte i oss dagsbehovet av en specifik vitamin via kosten tar kroppen av vad den sparat sen tidigare.

Vattenlösliga vitaminer kan vi generellt inte lagra lika bra och därför behöver vi ett mer kontinuerligt intag av dessa för att hålla bra nivåer.

Dosen är avgörande

För lite är inte bra och för mycket kan vara minst lika dåligt. Skillnaden mellan en nyttig och en skadlig dos är ganska liten i vissa fall, till exempel med A-vitamin. Lindrig brist på A-vitamin kan ge nattblindhet och nedsatt motståndskraft mot infektioner. Överskott av A-vitamin kan ge upphov till fosterskador hos gravida. Däremot är brist på A-vitamin väldigt ovanligt i västvärlden och överskott kan vi i princip bara få via tillskott, eller om vi äter mycket isbjörnslever.

Med en varierad kost är det lättare att hålla bra nivåer av vitaminerna och det är mycket svårt att överdosera enskilda vitaminer. Därför finns det sällan anledning att äta vitamintillskott under dessa förutsättningar om det inte finns en dokumenterad brist.

Vanliga brister

D-vitamin och Vitamin B12 är två av de vanligaste vitaminbristerna. D-vitamin kan vi få i oss via kosten men vi kan och bör också tillverka D-vitamin genom måttlig solexponering. På våra breddgrader är det i praktiken omöjligt för kroppen att producera eget D-vitamin under vintern. Detta beror på solens vinkel och antalet soltimmar. Därför kan de flesta må bra av att ta ett tillskott av D-vitamin under denna period.

Vitamin B12 finns främst i animaliska livsmedel. De som utesluter animaliska livsmedel, till exempel de som äter en vegansk kost, riskerar att få i sig för lite B12. I dessa situationer kan det vara bra att ta ett tillskott av B12, eller se till att få i sig tillräckliga mängder via berikade livsmedel. Havre-, soja och risdrycker är exempel på vanliga berikade livsmedel.

Inga Kommentarer

Skicka En Kommentar